L'activitat física ens dóna energia positiva

L'objectiu d'aquesta publicació és promoure l'activitat física com a element essencial per a la salut i el benestar, i conscienciar de la importància d'incorporar en el nostre dia a dia un estil de vida actiu.

L'activitat física genera benestar, salut física i mental, prevé malalties, millora la cohesió social i la qualitat de vida, i proporciona beneficis en molts àmbits. Per això, és molt útil lluitar contra el sedentarisme. Si incorporem els hàbits de vida activa des de ben petits, i ens hi acostumem, d'adults ho tindrem après com una rutina.

No hi ha un tipus d'activitat física idoni per a tothom, cadascú ha de trobar aquell que més s'adapti a les seves necessitats. En alguns casos fent activitats esportives; en altres, sumant diverses activitats de la vida diària. El més important és la constància i la regularitat.

Segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), quan es parla d'activitat física es fa referència a l'energia utilitzada per moure's. Es tracta, per tant, d'una despesa d'energia addicional a la que necessita l'organisme per mantenir les funcions vitals, com a la respiració, la digestió, la circulació de la sang, etc.

L'activitat física engloba, entre d'altres, activitats quotidianes com ara caminar, pujar i baixar escales, fer les feines de casa, anar a comprar, passejar el gos, jugar,...

La mateixa Organització Mundial de la Salut recomana realitzar un mínim de mitja hora al dia d'activitat física als adults i la gent gran i un mínim d'una hora al dia en els infants i joves.

Rutes saludables

Els experts recomanen que cada dia caminem una estona, per fer salut, però a la vegada per cobatre el sedentarisme. Una bona eina per fer-ho són les més de 800 rutes saludables de 300 municipis de Catalunya, en les quals el recorregut per caminar assegura la dosi d'activitat física diària que es necessita. Aquests recorreguts poden ser urbans, periurbans i naturals, són de nivell fàcil o moderat i estan a l'abast de tothom. Tots tenen algun valor afegit: poden tenir interès històric i patrimonial, estar situats en indrets especialment interessants o de medi natural, o seguir el trajecte d'antigues vies de ferrocarril, canals, camins públics, camins de ronda, senders,... També són transitables en bicicleta.

Són recorreguts validats com a saludables, amb totes les característiques tècniques per ser assumibles. Es poden fer sol o acompanyats, si és així serà una bona oportunitat per socialitzar-nos.

Rutes saludables PAFES

Consells per a una caminada

  • Utilitzeu roba còmoda i calçat adequat.
  • Escalfeu i feu estiraments, per evitar lesions.
  • Porteu aigua i aneu bevent de manera regular.
  • Heu de caminar a una velocitat que permeti parlar sense dificultats.
  • Després dels àpats eviteu fer una activitat intensa.
  • Eviteu temperatures extremes.
  • Eviteu les hores de màxima insolació, i poseu-vos protecció solar.
  • Porteu rellotge.
  • Podeu mesurar els passos amb un podòmetre, o una app al telèfon mòbil. Controlareu la distància i el progrés que aneu fent.
  • Respecteu les normes de seguretat viària, a més de l'entorn i el medi natural.
  • En cas d'accident, truqueu al 112, telèfon gratuït d'emergències.
Darrera actualització: 04.08.2017 | 10:49

Imatges

Beneficis de l'activitat física